dinsdag 23 juni 2009

Komt er een heffing op internet?

De commissie-Brinkman wil dat de overheid een heffing moet opleggen aan iedereen met een internetabonnement. Waarom? Om de krantensector kunstmatig in leven te houden.

Ik citeer uit Trouw: 'In het advies van de commissie-Brinkman aan minister Plasterk (media) wordt niet rechtstreeks het verband gelegd, maar duidelijk is dat vooral internetinitiatieven bij regionale media hiermee moeten worden gefinancierd. Volgens de commissie kan de heffing ook helpen om de consument van media en internet duidelijk te maken dat nieuws en nieuwsgaring niet gratis is.'

En die commissie-Brinkman denkt dat dat iemand iets kan schelen of nieuwsgaring gratis is? Mensen betalen al voor hun internetabonnement en ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dit zomaar slikken. Bovendien: ik ben geabonneerd op een krant, krijg ik die heffing dan ook voor mijn kiezen? In dat geval zeg ik meteen mijn krant op.

Waarom zou je nieuws anno 2009 nog steeds koppelen aan de bestaande krantensector? Die online maar een piepklein deel uitmaken van het WWW? Ik denk dat die commissie eerst maar eens een cursusje internet moet gaan doen. Dit advies druist regelrecht in tegen alles waar internet voor staat.

Lees vooral ook de reacties onder het bericht op Trouw. Vooral deze spreekt me aan: 'Onder andere Trouw is leeggeplunderd door 'n stel roofkapitalisten. Ja, dan heb je geen geld meer voor innovatie. Los daarvan: ik wil best 'n internet-abonnement (komt weer dezelfde riedel, 't wordt eentonig), maar alleen Internet Explorer wordt ondersteund. En ik heb problemen met de site, waarvan ik vermoed dat die daarmee te maken hebben. Daar ga ik niet voor betalen.
Papieren krant? Sorry, ik vind de kwaliteit van het nieuws zo achteruit gedenderd vergeleken bij wat ik op internet kan vinden, dat heb ik er niet meer voor over. En dat gaat niet beter worden met de nieuwe eigenaar, vrees ik.'

Point taken, en nu weer aan het werk.

1 opmerking:

  1. Welkom in het subsidierijke NL, waar iedereen krijgt wat men niet verdient haha. Anderen maar vechten om het hoofd boven water te halen, ben het helemaal met je eens dat als die heffing er komt, om je krant dan gelijk op te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen