dinsdag 18 augustus 2009

Zomergasten: Hanneke versus Margriet

Op haar blog heeft Hanneke Groenteman de vloer aangeveegd met Margriet van der Linden en haar presentatie van Zomergasten. Voor een deel ben ik het met haar eens. Dit zegt Hanneke:

"Je had leuke fragmenten, je was jezelf en dat zou meer dan genoeg moeten zijn. Alleen: de hele mooie avond sloeg dood als een slecht getapt glas bier. Dat kwam niet door jou, dat kwam voor 100 % door de totaal humorloze, formele, oninteressante en onbekwame manier waarop Margriet van der Linden je door de avond loodste. Elke mogelijkheid om jou te laten sprankelen, elke kans om jouw persoonlijkheid te laten zien, elk glimpje emotie sloeg ze dood door slecht interviewen. Er werd nauwelijks gelachen, al jouw voorzetten werden niet 'ingekopt', we bleven met meer vragen zitten dan er antwoorden gegeven waren."

En zo tiert Hanneke nog een tijdje door. ECHTER. Carice van Houten hadden ze pas over een jaar of 15, 20 moeten vragen voor een dragende rol in een avondvullend programma als zomergasten. Ze had weinig zinnigs te melden en zat vooral de avond opgeprikt te acteren hoe interessant ze was met haar Hello Kitty-pleister. Met (te korte) onsamenhangende fragmenten die vaak saai waren en soms mooi, waar nauwelijks duiding aan werd gegeven.

Het lag in mijn ogen dus aan beiden dat Zomergasten al na een klein uur zo saai en slaapverwekkend werd dat ik ben afgehaakt. En voor een deel ook aan mezelf: misschien is de Zomergasten-formule na al die jaren gewoon uitgewerkt voor mij - wie je er ook neerzet. Alhoewel... Het zou toch mooi zijn als iemand in drie uur tijd een boeiend verhaal neerzet, daarbij vakkundig begeleid door een goede presentator. Ik vestig alle hoop nu op de volgende gast, Alexander Pechtold - die weet een goed verhaal neer te zetten en geeft de regie niet snel uit handen.

Overigens noemt Hanneke Martin Simek als kwalitatieve interviewer. Maar die zelfingenomen kwal hoort het liefst zichzelf praten. Dus als dat gebeurt, haak ik definitief af.

2 opmerkingen:

  1. Volgens mij wordt de allerlaatste Zomergasten nog saaier met de Saaiste Saaie Koning der Saaie Saaiheid van Saaien tot nog Saaierenstein Jaap van Zweden. Een saaie, saaie, saaie lul met een dirigeerstokje. Snurk. Saai.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, die was ik alweer vergeten. Zo saai is-tie dus!

    BeantwoordenVerwijderen