maandag 3 augustus 2009

Gay Pride 2009: vooral een commercieel feestje

Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel met die hele Gay Pride. Ja, tien jaar geleden was het allemaal nieuw, leuk, fris, anders, terwijl ik me ook toen al afvroeg wat het toevoegt aan de emancipatie van gays als een groep mannen zich in slechts een roze boa en dito string gehuld laat rondvaren door de Prinsengracht. Ik zag (heel politiek correct) toch meer in een eventuele politieke boodschap, sociale bewustwording en dergelijke, die een evenement als Gay Pride hopelijk met zich meebrengt.

Tussen de bedrijven door gebeurt dat ook wel, maar als ik zie wat er allemaal meevaart zakt m'n broek af. Het dieptepunt was een boot met allerlei internet-aanbiedingen van Online, maar bijna even sneu het gedweep van allerlei politieke partijen die een wit voetje willen halen bij zowel kiezer als homo. Dat het CDA meevaart vind ik positief - al was het maar om die enge orthodoxen van de christenunie tegen de haren in te strijken. Maar dat zo'n Marcouch vanuit Slotervaart komt aanzeilen met z'n PvdA-boot: wat een flauwekul. Politiek bedrijven? Graag. Maar doe dan ook iets leuks en niet iets saais.

Want saai was het dit jaar, die botenparade. Ik heb weinig creativiteit kunnen bespeuren, al vond ik het kunstwerk op het hoofd van Patty Brard behoorlijk geslaagd. Gelukkig was het wél leuk op het Amstelveld, al was het schrikken geblazen bij het afrekenen van twee bier: TIEN euro. Wie in 1999 had voorspeld dat je tien jaar later bijna 25 gulden moest afrekenen voor twee bier, was destijds voor gek verklaard.

Misschien laat het in één klap de teneur van de Canal Parade zien. De gays zelf staan nu wat verloren tussen de ABN Amro's met hun kont te draaien, maar de mensen komen allang niet meer om die gays een hart onder de riem te steken of om te laten zien hoe tolerant ze zijn. Zuipen willen ze, en het kan ze niet schelen hoe duur dat is. Wordt het niet eens tijd dat al die happy gays een undergroundpositie claimen? Begrijp me niet verkeerd, niemand hoeft terug de kast in of zich anderszins te verstoppen, maar wat is er tegen op een beetje exclusiviteit?

5 opmerkingen:

  1. Hulde voor je recensie! Heb zelf voor het eerst met bootje in de Amstel gelegen en heb me eerlijk gezegd een beetje verveeld door al die commerciele en politieke zut.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Paddy: Geen reactie gezien, post eens opnieuw als je wilt?

    @Mevrouw van Hoof: volgend jaar ga ik lekker naar de Zeedijk. Mensen met suffe spandoeken bashen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wilde iedereen hier wijzen op mijn eigen avonturen tijdens de jongste Gay Pride. http://www.panzerfaust.org/?p=7926

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weet ik meteen wie Paddy is. Leuk verslag! En wat, Kees Tol homo? Die Volendammers zijn van alle markten thuis... En over Danny Rook gesproken: ik ken iemand die wel eens bij Danny thuis is geweest en daar flink voor is betaald. Maar dat is weer een ander verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen