donderdag 6 augustus 2009

Vijf dingen die raar zijn maar die ik wel snap

Het internet was kapot. Er kwam geen externe mail meer binnen. De computers moesten zeker drie kwartier uit. Gelukkig zat ik niet compleet zonder nieuwsbronnen, want in mijn tas zat de krant met het nieuws van gisteren.

1) In België staan de deuren van gevangenissen nog net niet open. Vastzittende criminelen ontsnappen met bosjes tegelijk. Nu heeft een commissie een studie gemaakt hoe het anders moet. Echter: camera's of ander beveiligingsmateriaal ophangen mag niet, omdat de gevangenis waar het in dit geval om gaat een rijksmonument is. En inderdaad, het zou heel erg zonde zijn wanneer je zo'n fraai gebouw zomaar toetakelt omdat er wat gevangenen op de loop gaan.

2) In Amsterdam blijft het verboden om staand op een terras een glas vast te houden. Stadsdeel Centrum gaat echter niet meer undercover door de stad rijden om foto's te maken van bezoekers die staand op een terras een glas vast houden. Dit nadat de actiegroep Ai! Amsterdam protest had aangetekend tegen de bizarre maatregel. Burgemeester Job Cohen heeft nu tegen wethouder Els Iping gezegd dat ze moet ophouden met het betuttelen van horeca-ondernemers. Niet in die woorden, maar hopelijk bedoelde hij dat wel. Voorts heeft hij de actiegroep verboden een logo te gebruiken dat is afgeleid van de I Amsterdam-campagne. Ik begrijp dat wel, dat logo is namelijk hartstikke lelijk.

3) De McDonald's onder de koffiewinkels komt naar Nederland. Er is een Starbucks geopend op het station van Utrecht. Zogenaamd de eerste, maar die op Schiphol zat er toch echt al een tijdje. Van heinde en verre zijn mensen naar Starbucks gekomen om daar in de rij te gaan staan voor een Mocha Latte Frappuchino van 4,25 euro of een beker slappe cappiccino. Ik snap dat wel: ze kennen Starbucks van vakantie of uit de film en het is natuurlijk heel erg cool om daarmee geassocieerd te worden. Bijna net zo cool als met de echte McDonald's. Ehmm...

4) PayPal praat met koelkastfabrikanten. Ze willen namelijk dat het betaalsysteem ook wordt ingezet voor het kopen van pakken melk. Als de koelkast ziet dat de melk op is, komt op een scherm het plaatje van een pak melk en als je daarop tiptoetst, komt er een nieuw pak melk in de koelkast. Hoe dat laatste deel precies in zijn werk gaat, stond niet in de krant. Maar de toekomstige koelkast vult zichzelf haast ongemerkt en leegt daarbij je bankrekening al even sneaky. Maar uit commercieel oogpunt is het natuurlijk uiterst slim.

5) Dit las ik vlak voor de re-boot online: een toneelgezelschap uit Malawi speelt het adoptieproces rond hun landgenootje Mercy na in Madonna, the Musical. Eén acteur speelt Madonna, compleet met blonde pruik (zie foto, let ook de oproep op de shirts van de medespelers). Het schijnt dat door Madonna's adoptieplannen alle kinderen van Malawi momenteel in de aanbieding zijn. Volgens Madonna draai alles om geld, in Malawi heeft ze gezegd: 'You know money is the answer to everything.' En dát snap ik natuurlijk heel goed!

Tot slot één ding dat ik niet snap
Waarom bestaat de Mac & Maggie niet meer? Ik moest daar aan denken toen ik de videoclip bekeek van Erdbeermund, het enige nummer van Culture Beat dat er écht toe doet, maar dat helemaal niemand kent. In het nummer draagt een heerschap (zou hij homo zijn, misschien?) een liefdesgedicht voor over de aardbeimond van zijn geliefde. Het gaat er heftig aan toe, helemaal omdat achter hem een denderend dansduo bezig is. De dansende vrouw draagt een hoed die je eind jaren tachtig wel meer zag: floppy en groot, gemaakt van een soort fluweel. Helemaal Mac & Maggie. Echt jammer dat die winkelketen ter ziele is gegaan, lees maar waarom: "In 1984 wordt de meest excessieve Japanse lappenbende aan banden gelegd, een beetje ingetoomd en getemd. Geen rafels en geen gaten meer dus, maar gewoon weer één mouw per arm. Wel daarentegen nog steeds grote, luchtig gedrapeerde simpele vormen, dikwijls met loshangende diagonale, soms doorgeknoopte panden op de rug."

Kijk hier naar Der Erdbeermund:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten