dinsdag 11 augustus 2009

De symptoombestrijding van Stichting Brein

Wat denken de mensen van Stichting Brein nu daadwerkelijk uit te halen met het in Nederland verbieden van het Zweedse The Pirate Bay? Het is slechts een van de vele sites die torrents aanbieden waarmee de gebruiker 'illegaal' muziek kan downloaden. Blijkbaar lukt het Brein niet de Nederlandse site Mininova.org aan te pakken, of Isohunt. Of Torrentreactor, of noem er nog een stuk of tachtig op...

Ik heb 'illegaal' hierboven bewust tussen haakjes gezet, want dat het gratis downloaden van muziek anno 2009 nog steeds niet mag vind ik ronduit belachelijk. Toen ruim tien jaar geleden de eerste Napster-varianten opdoken en we al internettend onze eerste mp3'tjes bij elkaar sprokkelden, ja tóen had de muziekindustrie actief moeten anticiperen op het feit dat muziek digitaal via internet werd verspreid. Maar inmiddels is die gratis verspreiding zo wijd verbreid dat met name jongeren gratis muziek als 'commodity' ervaren. Die zullen dus niet ineens gaan betalen voor wat tot voor kort gratis was.

Natuurlijk, het is sneu dat je als beginnend bandje geen cent verdient met de verkoop van cd's. Maar zorg dan voor andere verdienmodellen. Het nieuwe album van Mariah Carey bijvoorbeeld, bestaat uit een cd en een magazine, dat van voor tot achter volstaat met advertenties. Kassa voor Carey, en fijn voor de fans die blij zijn met exclusieve fotoshoots en kortingsbonnen voor de Douglas. Of kijk naar Madonna. Harkte in 2008 ruim tachtig miljoen euro bij elkaar met haar Sticky & Sweet-tour. Dat beviel blijkbaar zo goed dat ze deze zomer doodleuk een doorstart maakt, met precies dezelfde toernee. Overigens helpt doodgaan ook: Michael Jackson doet postuum enorm goede zaken.

Overigens is lang niet altijd te bewijzen dat het gaat om illegale downloads, ook niet via torrentsites als The Pirate Bay. Volgens Brein ben je illegaal bezig als je materiaal aanbiedt. Maar hoe zit het als Radiohead op de eigen website een nieuw album voor niets weggeeft? Mag je daar dan wel of niet naar verwijzen?

Zoals ik in de kop al aangaf: wat Brein doet is puur symptoombestrijding. De geschiedenis heeft keer op keer laten zien dat het verbieden of uit de lucht halen van websites niet werkt. Na Napster stonden tal van klonen op en ook nu is zonder The Pirate Bay heel eenvoudig aan gratis muziek te komen. Sinds ik muziek download heb ik honderden leuke artiesten ontdekt die ik een winkel nooit zou tegenkomen, laat staan beluisteren. Downloaden heeft daardoor juist een positief effect - want al koop ik hun plaat niet, zodra ze een beetje in de buurt optreden sta ik vooraan. En met mij honderden andere enthousiastelingen, want dat is de kracht van internet. Als Brein zich nu eens omvormt tot een platenmaatschappij nieuwe stijl en dit onderkent. Wat zou dat heerlijk zijn.

2 opmerkingen:

  1. Hele goede blog, maar je vergelijkt een beginnend artiest met een Madonna die al een hele carriere achter de rug hebben, al een heel imago hebben opgebouwd. Dit is echter niet een vergelijking die gedaan kan worden met de beginnend artiest, beginnend bandje, daar staat de reclame wereld namelijk niet op te wachten om een magazine met kortingsbonnen aan te bieden.

    Verder ben ik helemaal voor het laatste idee, brein als veredelde nieuwe vorm platenmaatschappij, echter het gratis downloaden vind ik helemaal geweldig want net als jou ben ik zo achter heel veel leuke nieuwe artiestjes en bandjes gekomen die ik anders nooit tegengekomen was

    Super dit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Johan,
    Je hebt wel een punt, beginnende artiesten hebben weinig aan de verdienmodellen die ik noemde. Daar staat wel weer tegenover dat het tegenwoordig via internet erg eenvoudig is een fanbase te creëren. Types als Frankmusik krijgen al gigs aangeboden voordat ze uberhaupt een album hebben uitgebracht. En kijk naar Lady Gaga, die scoort niet met muziek maar puur door op te vallen. En daar lopen ze nu lekker op binnen.

    Gek, ik had deze reactie eerder geplaatst. Hopelijk blijft ie nu wel staan...

    BeantwoordenVerwijderen