donderdag 27 augustus 2009

Wat een konijn al niet teweeg kan brengen...

Nog nooit heb ik een boek gelezen van Thomas Rosenboom. Het leek me een saaie man die saaie verhalen schrijft. Maar als ik het interview met de schrijver lees op de website van Trouw, dan ben ik toch geïntrigeerd. Zijn nieuwe boek is namelijk ontstaan uit liefde voor een konijn.

Even een paar quotes:
'Een konijn, ja, dat was voor mij zelf ook een verrassing. De liefde voor zo’n dier, die je kan overweldigen, kan bedwelmen haast. Ik wilde een zacht boek schrijven in plaats van een benauwend boek. Een meanderend verhaal, zonder zo’n voortstuwende intrige.'

'Over het algemeen houd ik tot in detail vast aan een bepaalde orde. Elke dag opstaan om een uur of twaalf, een. Uitstelgedrag tot de avond. Dan een uur of vier schrijven. Dan tv kijken en een fles wijn drinken. En inderdaad, elke dag chili con carne.'

'Ik had me samen met mijn ex-vrouw opgegeven om pleegouder te worden van een puppy die dan later blindengeleidehond wordt. Er kwam een medewerker kijken of wij daar de geschikte mensen voor waren. Nou komt daar van alles bij kijken, bij zo’n puppy in huis. Wij zullen een onzekere indruk hebben gemaakt. Hoe dan ook, we werden afgewezen. En toen zei mijn vrouw: 'En nu gaan we een konijn kopen'.'

'’s Avonds, voor ik ga slapen, lig ik op de grond en aai hem. Dan likt hij mij. Als groet, een soort dagsluiting. Al moet ik hem altijd veel langer aaien dan hij mij likt.'

Hier het complete interview.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten