woensdag 27 mei 2009

Kindertelevisienostalgie

Net geopend: de canon van de kindertelevisie. Een verkiezing van de beste Nederlandse jeugdprogramma's. Als kind van de jaren tachtig heb ik gestemd op de Familie Knots, de Zevensprong en Mevrouw ten Kate, maar mijn echte favorieten waren series over stoere volwassenen als Sanne (Ikon-meisje dat in de kraakbeweging van Amsterdam belandde), Switch (NCRV-serie over een popgroep in oprichting) en Kanaal 13, over een radiopiraat met Anna van der Staak en Pim Vosmaer. Vooral Anna vond ik übercool, al valt dat vies tegen als je haar terugziet op YouTube: een tutje met pluishaar en spijkerpak.

Ook leuk was de ontregelende humor van VPRO's Villa Achterwerk, met Rembo & Rembo (Gluurbuur, Familie Mag Dat, en Purno de Purno - een raar mannetje in een paars schaatspak met Buuv' en Kietelaar als beste vrienden. Maar het aller- allerleukst vond ik Theo & Thea. Hoewel mijn ouders het vreselijk ordinair vonden, moet ik nog altijd ontzettend lachen om hun thema-afleveringen over Dood, Ongewenste Intimiteiten, Bejaarden of Homoseksualiteit. Kan nog hele dialogen oplepelen uit Theo & Thea en de Ontmaskering van het Tenenkaas Imperium: 'Sla maar een toets aan, het is jazzzzz!' - waarop ze ontaardden in een jamsessie op Slaap Kindje Slaap.

Hier de parodie van T & T op Zeg es Aaa:


Vreemde eend in de bijt in het nostalgische overzicht is Plafond Over de Vloer, de tv-serie die hoorde bij RonFlonFlon met Jacques Plafond. Wekelijks luisterde ik naar deze anarchistische chaos vol lullige jingles, optredens van types als Etna Vesuvia en de depressieve dichteres Wilhelmina Kuttje Jr. - die verzen voordroeg van haar overleden grootmoeder, liefst dwars door de muziek heen. Het werk van Wim T. Schippers is onlangs op dvd uitgebracht, en Wilhelmina Kuttje kwam langs om de presentatie op te luisteren met wat nieuwe gedichten. Blijft grappig, al komen die lelijke liedjes van Clous van Mechelen me al snel de neus uit en bovendien is de radioversie leuker dan de tv-serie.

Tot slot nog wat commercials uit de jaren tachtig, die ik tegenkwam toen ik bovenstaande links verzamelde. Met Duo Penotti (twee kleuren in een pottie), Heinz (Ik hou van lekker fris, ik hou van lekker anders, ik hou van lekker anders, lekker fris, ik hou van bruin, ik hou van wit, ik hou van brood waar fris op zit, dus als ik iets op tafel zet dan is het lekkere vieze sandwichspread), Melk de Witte Motor (Mag ik twee Coebergh, een heleboel andere drankjes en één melk?), John Cleese voor Giroblauw, Popla (Koning, Keizer, Admiraal, schijten doen we allemaal), McDonald's (Ze zei meneer tegen me!) en Petje Pitamientje.

2 opmerkingen:

  1. Ik had het laatst nog over Switch, maar niemand kende het meer.
    Gwen Eckhaus zat namelijk op het terras. Dat was niet meer wat het geweest is overigens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heette zij niet Scarlet in serie? Die andere actrice had ook al zo'n gekke naam: Jaloe Maat.

    BeantwoordenVerwijderen