donderdag 14 mei 2009

Downloaden: Del Marquis

Vroeger kocht ik soms wel tien cd's per week. In een winkel. In Amsterdam en Utrecht had ik mijn vaste adressen die ik allemaal afging. Later bestelde ik veel bij platenmaatschappijen, om er recensies over te schrijven. Anno 2009 bestaan de meeste winkels niet meer. Mede dankzij mij, omdat cd's online veel goedkoper zijn. Bovendien is de meeste muziek gratis te downloaden via torrentsites. Alleen bij hoge uitzondering koop ik nog cd's, en alleen de exemplaren die niet via Limewire, Soulseek of Isohunt zijn te vinden. Zoals het eerste album van Sabres of Paradise bijvoorbeeld, of een ouwetje van Malcolm McLaren (Waltz Darling). Allebei via Amazon besteld voor een paar dollar.

Soms, heel soms wil ik toch nog een fysieke cd kopen, omdat ik het de artiest gewoon gun. Del Marquis is daar een voorbeeld van. Als lid van de Scissor Sisters was hij me nooit zo opgevallen, maar dat komt vooral doordat zanger Jake Shears alle aandacht opeiste. (Over de Scissor Sisters gesproken: lang voordat ze doorbraken had ik een bootleg gedownload met tracks die stuk voor stuk leuk waren. De eerste cd was al vrij mainstream en op de singles na saai, de tweede cd heb ik slechts één keer gedraaid: omdat hij in een luxe box zit die niet open kan, maar vooral omdat het een vreselijk suffe plaat is.)

Goed, de Sisters staan voorlopig on hold en Del Marquis werkt aan een serie soloprojecten. En die zijn goed! Denk white soul, midden jaren tachtig, Prefab Sprout, Robbie Nevil, Wax, Tears for Fears. Klinkt minder fout dan het hier staat, frisser en moderner ook. Z'n derde EP, Litter to Society, is ijzersterk en stukken beter dan de zizzer zisters. Downloaden dus, en als het bevalt: kopen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten