zondag 3 mei 2009

Keuvelen met vrouwen (over bijvoorbeeld masturbatie)

Praten met vrouwen over zomaar wat dingetjes met andere vrouwen is de formule van Vrouw en Paard, een nieuw programma van de Vara. Hanneke Groenteman, Carrie, Heleen Mees, Gertie Bierenbroodspot (met verfvlekken) Soundos el Ahmadi en Sanne Wallis de Vries presenteren het. Afgelopen vrijdag was de eerste aflevering. Bij de wereld draait door (DWDD) werd ik opgewarmd voor dit programma door een kort interview met enkele presentatoren.
Over de vraag wat een leuk onderwerp zou zijn voor een aflevering werd al direct druk gediscussieerd bij DWDD. Heleen Mees riep masturbatie. Een taboe daarop moest worden doorbroken. Sanne Wallis de Vries leek dat geen leuk onderwerp. Gerti kon het intussen alleen over zichzelf hebben. (Vermoedelijk is dat ook de reden waarom ze er in de eerste aflevering al niet meer bij zat). Een onderwerp bood zich echter vanzelf aan zo bleek in aflevering 1 op 1 mei: Koninginnedag.
Presentator Carrie (zonder achternaam) trapte af. Carrie woont als bekend in Rdam in een wijk met zuiver alleen allochtonen en koketteert daar al jaren in diverse media mee. In Rdam liep zij tijdens Koninginnedag over de vrijmarkt en heeft ze zich kennelijk urenlang op zitten winden over het feit dat niet direct al bekend was dat de dader autochtoon was. De vraag van haar was dan ook: ‘Waarom was het zo laat dat we de identiteit van de dader hoorden?’ Ach vrouw! De foto’s van Pim Ras waren luttele minuten na het incident al gepubliceerd. Iedereen kon zien dat het hier hoogstwaarschijnlijk om een autochtoon ging. En niet pas om kwart voor vier ’s middags zoals Carrie (zonder achternaam) in Vrouw en Paard vertelde. Als gast was de coördinator van het publieke omroep journaal uitgenodigd en een psycholoog. De mevrouw van het journaal vertelde dat ze zich ten tijde van het incident op de redactie voor aan het voorbereiden waren op de persconferentie van Ab Klink.
‘Ab Klink?’, vraagt Hanneke Groenteman. ‘Ja’, zegt – ik meen - Heleen Mees. ‘Dat is de minister van Volksgezondheid.’ 'Oh, interessant!', zegt Groenteman, Met het verdwijnen van haar hamwangen verdween kennelijk ook een deel van de hersenen. Derde generatie feministe Heleen zit er intussen lief lachend in een kort jurkje bij, want ze wil graag een man en ze heeft geleerd dat lief lachen dan helpt. Hanneke zegt vervolgens na wat lijkt urenlang oeverloos ouwehoeren: ‘Is het wel zinvol om het lang over dit onderwerp te hebben? Mijn antwoord: nee! En er is ook geen behoefte aan een programma voor en door vrouwen. Niet bij mij, maar bij anderen bespeur ik ook niet de vraag. Ik zag dat Vrouw en Paard het minst opgevraagde programma was bij Uitzending gemist. Niemand vroeg het op. Behalve ik dan. Hoewel ik moet bekennen dat ik nog erg zat te twijfelen (uiteraard had ik op 1 mei wat beters te doen, dus was ik aangewezen op uitzending gemist) tussen Max geheugentrainer en Vrouw en Paard.
Over vrouwen en paarden gesproken: ik zag gisteren het zusje van Anky van Grunsven bij strandtent South Beach te Scheveningen... Ze was daar met twee van haar veulentjes en haar man.

1 opmerking: