vrijdag 1 mei 2009

Even Apeldoorn bellen

Hoe vaak zou die grap gisteren gemaakt zijn? Om precies kwart voor tien zat ik startklaar voor de tv en precies twee uur later haakte ik af. Dit jaar was het allemaal nog gezapiger dan anders, helemaal omdat we de door velen verwachte abdicatie toen al konden vergeten. Ineens hoorde ik geroep vanuit de woonkamer: 'Jaap! Jaap! Kom snel, er gebeurt iets!' Ik dacht eerst nog dat er een prinsje in het water was gevallen, of de koningin zelf, maar het bleek te gaan om de allereerste echte aanslag op de hedendaagse koninklijke familie.

Verschrikkelijk, wat er gebeurd is. Wie zich het recht toe-eigent om zo'n bloedbad aan te richten, juist op een dag als Koninginnedag, en met als doel een groep publiek bekende figuren uit te schakelen, verdient de allerzwaarste straf. Ik was benieuwd naar de beweegredenen maar die zullen we van hem nooit meer horen.

Eergisteren riep ik hier dat ik het hele K-daggebeuren één grote poppenkast vond. Maar het is wel ónze poppenkast! Hoe nu verder, volgend jaar? Ik vrees dat dat defilé er definitief gaat komen. Met de koningin voor het laatst op het balkon, terwijl het voorbijtrekkende publiek vooraf gescreend, gescand, gestripsearched en gefouilleerd wordt. Met detectiepoortjes aan de oprijlaan bij het paleis en plastic bakken voor schoeisel, riemen en horloges. Brr.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten