zondag 26 juli 2009

Te openhartige Nederlanders en Italiaanse opblaastieten


Het hotel op Mallorca bevond zich vlakbij het bergdorpje Alaró, in een vallei tussen twee bergen. Het waren vooral Duitsers die de rust en luxe van s'Olivaret hadden weten te vinden, maar ook Nederlanders, wat Spanjaarden en een verdwaalde Italiaan.

Het opvallendst was het verschil tussen Nederlanders en Duitsers. Onze Oosterburen verschenen bij het ontbijt met keurig opgestoken haar in een nette rok, de heren fris geschoren in een pantalon, onderwijl beschaafd converserend. Nederlandse vrouwen deden gewoon een lap om hun hoofd en een makkelijk hemdje aan, de mannen hadden op het eind een baard van een week en droegen een korte broek. Praten deden de meeste Nederlanders niet, in plaats daarvan - en dat valt me in Nederland ook altijd op - loerden ze naar de andere gasten.

Als vanzelf trokken wij het meest op met de Nederlanders. Na het diner of bij terugkomst van elders op het eiland deden we 's avonds vaak nog een drankje met z'n zessen: onze jonge buren met baby en het stel ernaast, een echtpaar van 55+. Heel gek: je kent elkaar nauwelijks, ook niet na een week en vier borrels. Maar de totale ongeremdheid waarmee Nederlanders elkaar tegemoet treden! Een voorbeeld. Woensdagavond. M. van 55 vraagt of het jonge stel meer kinderen wil. Na een aarzelend 'voorlopig niet' ging M. volledig los. 'Nee, ik heb nooit kinderen willen krijgen. Al die vrouwendingen vind ik vréééselijk! Echt, dat hele gedoe met ongesteld zijn, ik bléééf maar vloeien. Heb jij dat ook?' De jonge moeder zei van niet, waarop M. uitschalde: 'Twee weken per maand was ik aan het vloeien! Twee weken per maand! Ik was het uiteindelijk zo zat dat ik naar de dokter ben gegaan. WEG MET DIE BAARMOEDER! SLOOP ALLES ER MAAR UIT! De dokter zei nog dat alles er zo netjes uitzag bij mij en dat het zonde was, maar ik wilde er niks van weten. Weg met dat ding!'

Vervolgens deed M. uit de doeken hoe ze na verwijdering van eierstokken, baarmoeder en wat al niet meer een katheter kreeg en dat ze dat ook niet wilde. 'Plassen wilde ik. Plassen, plassen, plassen!' Verder waren het trouwens erg leuke mensen waarmee we erg hebben gelachen. Maar dit ging me toch iets te ver.

Het kon trouwens nog erger. Bij het zwembad lag een Italiaans bejaard echtpaar. Hij met rughaar dat letterlijk tot in zijn oren groeide, zij geblondeerd en met topless siliconentieten. Bubbles Devere bestaat écht! Nooit geweten ook dat opblaasborsten op een dikke vrouw naar het wateroppervlak stijgen als de persoon zelf tot aan haar schouders in het water staat.

Het was een geweldige vakantie, maar vooral vanwege de dingen die voor de hand liggen, zoals de zon, de zee, het strand, mijn gezelschap, het eten, de suite, mijn iPod en de boeken die ik bij me had.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten