woensdag 15 juli 2009

Koffietijd met Regis and Kelly

Ik las net dat ze bij de Volkskrant dol zijn op de Amerikaanse ochtendshow van Regis & Kelly. In Nederland is een echt leuke, newsy én grappige ochtendprogrammering nooit van de grond gekomen, daarvoor moet je toch echt naar het buitenland. Als ik in de VS ben kijk ik altijd even, gewoon omdat het zo'n aanstekelijk programma is. Regis is 77 en een beetje een mopperkont, het type oude opa. Kelly (38) is blond, snappy en superslank en vind het leuk om Regis bij tijd en wijle te plagen. Het programma lijkt uren te duren, wat niet erg is want samen nemen Kelly en Regis vrolijk en geïnteresseerd het nieuws door, over de wereld en over zichzelf.

In Nederland hebben we het jaren moeten doen met Koffietijd, met Hans van Willigenburg en Mireille Bek-Ooi. Uiteraard was ik een enorme fan van deze ochtendshow met cult-trekjes. 'En, hoe drinkt Martine Bijl haar koffie?', 'Wat éééten we vandaag', het boodschappenspel: het uur vloog om. In 2006 blikte mijn goede vriendin Helga Lagerveld al eens terug op deze wervelende koffieleut. Hieronder het transcript.

Koffietijd
Koffietijd, voor jou en dat weet je. Koffietijd, een beetje gezelschap. Koffietijd, het helpt je de dag door. Koffietijd, wat tijd voor jezelf, Koffie... Koffie... Tijd...

- Hai dames en heren goedemorgen. Goedemorgen Hans.
- Goeiemorgen Mireille Bek-Ooi hoe gaat het? Heb je er zin in?
- Ja Hans ik heb er heel veel zin in. Het is vrijdag dus vandaag is het weer tijd voor het boodschappenspel.
- Daarover later meer want we hebben natuurlijk eerst de metamorfose met Mari en Geke.
- Wie o wie zijn ze nu weer aan het metamorfosen?
- Het is Hank Dussen uit Lexmond. Ze gaat vandaag van melkboerenhondenblond naar Brabants Rood.
- Dat klinkt gezellig, laat maar zien!


- We hebben Mari ook nog even in de uitzending. Hai Mari.
- Hai Mireille Bek-Ooi, wat zit je haar leuk.
- Dank je Mari, wat worden de nieuwe haartrends?
- Dát zal ik je vertellen Mireille Bek-Ooi. Het wordt helemaal wild, lekker door de war. Maar wel met een pony.
- Een beetje zoals ik?
- Ja, een beetje.
- Dank je Mari voor dit hartelijke gesprek. Hans zit intussen aan tafel met een lekker kopje koffie.

- En met niemand minder dan een gast!
- Wie is je gast, Hans?
- Het is de enige echte Meurie Pukkelkut en zij doet mee aan het boodschappenspel. Welkom!
- Hai.
- Wat zijn je hobbies?
- Ik ben figurant in tv-spelletjes. Ik heb ook al in Boggle gezeten met Dodi Apeldoorn.
- Wat gezellig. Zullen we beginnen? Ben je er klaar voor? Licht uit spot aan toi toi toi.

"Tuut" "Chocolade Vlokken". "Tuut" "Jif Allesreiniger". "Tuut" "Jan Hagel". "Tuut" "Ado Gordijnen". "Tuut" "Punica". "Tuut" "Vloerdoekje".

- En. Denk je dat je het gaat halen?
- Ja ik ga mijn best doen.
- Je hebt het gehaald! Wat fijn. Wat ga je met het geld doen?
- Ik denk dat ik mijn kat opnieuw laat stofferen.
- Het is je gelukt! Veel plezier met je poes. Mireille Bek-Ooi, wie heb jij daar bij je?

- Het is Sinatra, je teckel.
- Dat is waar ook Mireille Bek-Ooi, die had ik meegenomen in het kader van werelddierendag
- Martin Gaus zit naast me. Wat heb jij met honden?
- Ik heb een hondenprogramma bij de Tros.
- Ah. Ja, dat weet ik nog wel van toen ik nog een Tros-coryfee was. Weet je nog? Kieskeurig? Wat hebben we gelachen hè, in de kantine.
- Nee.
- Afijn, wat kom je doen?
- Ik kom een kopje koffiedrinken zoals al jullie gasten dat komen doen.
- Wat fijn hè, dat dat nog gewoon ongedwongen kan in een tijd zonder moslimellende, een Pim Fortuyn die nog gewoon boekjes schrijft en een Theo van Gogh die vrolijk interviews houdt op AT5 en een Ayaan die nog gewoon dichtgenaaid in Somalië zit en asielzoekers die gezellig illegaal in kassen werken en waar niemand zich druk over maakt en dat je zo'n mooi uitzicht hebt vanaf de Twin Towers in New York. Maar daar gaan we het nu niet over hebben.
- Nee, dat is van later zorg. Is Sinatra goed afgericht?
- Ja maar hij loopt nog wel eens weg, hè Hans?
- Inderdaad, en hij luistert slecht. Maar daarvoor is het ook een teckel. Ik sta hier naast de tv-kok. Hallo tv-kok, wat heb je in je mandje?

- Twee eieren en een peen. Daar roer je een zakje unox doorheen en dat is dan het recept van de week.
- Dank je wel, over unox gesproken: we gaan er even uit voor de reclame. Tot straks, na de boodschappen!

Lees ook Koffietijd in Soedan, een nóg leukere aflevering!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten