zaterdag 25 april 2009

TV-moeheid? My ass!

Volkskrant Magazine grossiert de laatste tijd in stukken waarin mensen ergens over zeuren. Deze keer gaat het over tv-moeheid. Een vijftigplus kunstenaarsstel wordt opgevoerd dat de tv heeft weggedaan omdat het kijken ze teveel energie kost. Een ander - een tv-redacteur notabene - vond dat hij 's avonds te weinig uitvoerde met de tv aan. Wat hij nu doet? Ook niet veel, maar het voelt beter. Huh?

Het probleem van deze mensen is dat ze niet goed kunnen zappen. Of er bewust voor kunnen kiezen de tv uit te laten. Nee, het boze oog braakt teveel negatieve energie uit en moet dus weg. WEG met dat verderfelijke ding! Ik begrijp hier helemaal niets van. Ik heb in elke kamer een tv. De afstandsbediening slaapt tussen ons in. Het eerste wat ik 's ochtends doe is de wekker uitslaan en de tv aan om te zien wie er zit: Mirella van Markus of die suffe Sven Kockelmans? Mensen kijken gemiddeld 2,5 uur tv per dag. Mogen dat er ook tien zijn? TV werkt louterend: natuurlijk erger ik me vreselijk aan bepaalde programma's of aan Pleurie Polak, maar dat is onderdeel van het kijkgenot. Tv roept vragen op (zie hier) en levert gesprekstof op. In het verhaal in VM zei een van de geïnterviewden: 'Je hoort nooit iemand zeggen: ik heb gisteren Paul de Leeuw, DWDD, zes keer het journaal en ook nog een slechte b-film gekeken.' Nee natuurlijk niet! Mensen die kunnen zappen kijken zes keer een klein stukje van dat journaal, liefst in de reclameblokken van die b-film (die uiteraard slecht is maar dat is juist de charme van zo'n film).

En wat is er grappiger dan zondagochtend langs een kerkdienst te zappen en je af te vragen: hoeveel Nederlanders denken nu: goh wat kan die mevrouw uit dat koor haar mond wijd open doen? Om vervolgens door te zappen naar Nickelodeon, waar de Spongebob top 100 net is begonnen? Uren kijkplezier! Ook zou ik series als The Wire, Mad Men, Lost, Sopranos en RuPauls Drag Race voor geen goud willen missen. Of serious stuff als Van Moskou tot Magadan en Het Uur Van De Wolf.

Gelukkig ben ik niet de enige tv-junk. Een vriendin van mij kijkt tv-series versneld, zodat ze per dag meer afleveringen kan zien. De verjaardag van mijn zusje stond vorig jaar volledig in het teken van de Snoop Dogg's Fatherhood-marathon op E!. This ain't the Huxtables, but we're living comfortable! Dat brengt me op het volgende: wanneer komt Being Bobby Brown nu eindelijk eens uit op DVD? Op de onderstaande foto's is te zien dat toenmalig echtgenote Whitney Houston haar verstopping bijna te boven is:

2 opmerkingen: