vrijdag 24 april 2009

Songs die ergens in je hoofd rondspoken

Gek eigenlijk, hoe je hersens allerlei herinneringen ergens in je hoofd verstoppen. Zo zag ik laatst op VH1 de Pointer Sisters voorbijkomen met Automatic. Ik had het nummer zeker 25 jaar niet gehoord, sterker nog: ik wist niet eens dat ik het kende. Toch kon ik het van begin tot eind meezingen. Niet woordelijk, maar wel de wijs.



Ik heb het wel vaker, dat zo'n totaal vergeten lied ineens weer tot me komt. Zo was ik als achtjarig kereltje in de ban van Codo, met Düse im Sauseschritt. Best raar, want ik moet de volgende tekst op z'n minst vreemd hebben gevonden:

"Seit 2000 Jahren lebt die Erde ohne Liebe
Es regiert der Herr des Hasses

Häßlich, ich bin so häßlich
So gräßlich häßlich:
Ich bin der Haß!
Hassen, ganz häßlich hassen
Ich kann's nicht lassen:
Ich bin der Haß!"

Nooit meer aan dat hele lied gedacht, tot ik er een jaar of zes geleden over droomde. Het kostte toen nog heel wat speurwerk om het terug te vinden. Nu is dat natuurlijk een stuk makkelijker met Shazam en YouTube:



Nog langer geleden was ik bij de onzinnigste verkiezing ever, namelijk die van 'De lingeriedraagster van het jaar'. Het was in het jaar dat Bridget Maasland haar eigen onderbroekenwinkel had geopend en daarom won ze de prijs. Tijdens de uitreiking speelde het lied Amoureux Solitaires van Lio. Wederom een totaal verdrongen doch prachtig nummer, gezongen door een beeldschoon zangeresje bovendien.



Tot slot een melodie waarmee ik meer dan twintig jaar in mijn hoofd heb rondgelopen. Het bleek een entry te zijn van Italië, uit de tijd dat het land nog meedeed aan het Eurovisie Songfestival. Ik heb het slechts een keer hoeven voorzingen aan een collega, maar sinds 2005 weet ik dat het ging om I Treni Di Tozeur van Alice & Battiato. Hieronder de video en niet de live-uitvoering:



Nog een leuk detail over het laatste lied: rond 2.44 is zeven seconden lang een operakoortje te horen. Voor het optreden op het festival werden hiervoor maar liefst drie zangeressen ingevlogen, die op die zeven seconden na heel sneu helemaal niets te doen hadden op het Eurovisiepodium....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten