donderdag 15 april 2010

Malle kindernamen

Zo'n beetje iedereen om mij heen is in verwachting. Bij deze wil ik iedere aanstaande vader en moeder op het hart drukken hun zuigeling géén idiote naam te geven. De heersende trend is dat het eigenlijk niet gek genoeg kan. Met dank aan onze celebrities. Google maar eens op 'crazy baby names' en de geijkte rijtjes komen voorbij. Enkele dieptepunten:

Apple: Chris Martin and Gwyneth Paltrow
Bronx Mowgli: Pete Wentz
Fifi Trixibell: Bob Geldof and Paula Yates (also parents to Peaches and Pixie)
Heavenly Hiraani Tiger Lily: Paula Yates and Michael Hutchence
Jermajesty: Jermaine Jackson and Alejandra Genevieve Oaziaza
Moon Unit: Frank Zappa, also father to Dweezil and Diva Muffin
Moxie CrimeFighter: Penn Jillette (also father to Zolten)
Pilot Inspektor: Jason Lee and Beth Riesgraf
Poppy Honey: Jamie and Jules Oliver (also parents to Daisy Boo)
Zuma Nesta Rock: Gwen Stefani and Gavin Rossdale

In Nederland kunnen ze er ook wat van. Denk bijvoorbeeld aan Bickel, het zoontje van Martijn Krabbé. Of aan de zoons Mercedes en Benz van Emile Ratelband. Maar ook Onbekende Nederlanders tonen hun wansmaak als het gaat om naamgeving. In het dorp waar ik ben geboren liep een tweeling rond met de namen Puck en Muck. Ook was het een tijdje trend om je kind een sletterige soapnaam te geven, zoals Kimberley of Kelly voor meisjes en Damian voor een jongetje. Laatst las ik dat iemand op school voor Boefje werd uitgescholden - zijn ouders hadden hem Rover genoemd.

Gisteren was ik bij Kaka Passa, de theatershow van Sanne Wallis de Vries. Zij voerde een zichzelf hip vindende dertiger op, die haar kind Bille had genoemd. Bille! Het had precies het beoogde effect: de zaal lach dubbel. Nooit je kind Bille noemen dus. Of Wolfje. Of Pingwin. Of Johnita. Of Ananas.

6 opmerkingen:

  1. Ha, ik voel me aangesproken en zal er nu extra op letten! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat wordt dus geen Perzik van Hoof? Gelukkig maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach, ik kende eens een meisje dat Alloalinda heette. Maar haar ouders waren dan ook zwakbegaafd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, Alloalinda! Dat is zo erg dat het bijna weer mooi is!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. en ik ontmoette dit weekend iemand genaamd Ocean (en ze kwam uit California)... ik denk dat haar ouders daar nog steeds op het strand wonen in hun VW-bus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat te denken van Coronel (autosport) tweeling Tim en Tom? Tweede namen resp. Alfa / Romeo

    BeantwoordenVerwijderen