maandag 26 april 2010

Gleeeeeee!

Al een paar maanden volg ik Glee via internet. De serie - een soort High School Musical maar dan met volwassen humor - is aan het uitgroeien tot een enorme hit. Het brengt nieuwe doelgroepen (lees: jongeren) die nauwelijks nog muziek kopen in contact met artiesten die ze anders nooit hadden gekend.

Glee is een hitmachine die in het eerste seizoen al drie albums heeft uitgebracht. Eigentijdse versies van tracks van Boston (Don't Stop Believin') staan ineens in de hitlijsten, terwijl de originele nummers ook weer populair worden.

Niet gek dus, dat artiesten als Billy Joel en Madonna gretig hun complete back catalog rechtenvrij afstaan. En het werkt: de aflevering 'The Power of Madonna' was het best bekeken tot nu toe en volgende week staat het bijbehorende album waarschijnlijk op 1 in de Amerikaanse albumlijsten.

Ook shows als Idols en X-Factor hebben een dergelijk effect, maar de impact van Glee is wereldwijd veel groter. Het eerste seizoen wordt wereldwijd uitgezonden in zo'n twintig landen. Wanneer volgt Nederland?

Hier een remake van Madonna's Vogue, waarbij de video bijna beeld voor beeld is gekopieerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten