maandag 5 oktober 2009

Yunomi is verschrikkelijk

Voor me ligt Yunomi, het nieuwe advertentiefuik van Unilever. Onlangs stapte het bedrijf met veel bombarie uit RTL4's Life & Cooking omdat producten aan programma's koppelen niet meer van deze tijd zou zijn. Dus komen ze nu met een blaadje.

Het is een gratis magazine voor vrouwen, dat is gekoppeld aan een online platform, Yunomi.nl. Hierop gaan lezeressen helemaal los op onderwerpen als 'Bewust kinderloos', 'Heimwee naar eigen land' of 'Montego moederfiets'. Dat is handig voor de printversie, dat de 'leukste' reacties doodleuk recyclet. Lekker makkelijk: user generated content = gratis bladvulling.

Het mag duidelijk zijn: ik ben niet vies van commercie, maar geen fan van blaadjes waar het ervan afdruipt dat het om de advertenties gaat en niet om de inhoud. Yunomi is daar typisch een voorbeeld van. Eerst een opmerking over de vormgeving: die is zo vreselijk zoet dat de tranen je bijna in de ogen springen. Alles is roze, voorzien van leuke frutseltekeningetjes, hartjes, bloemetjes, varkentjes, handgeschreven lettertjes, ballonnetjes...

Irritant hè, die verkleinwoorden. Daar staat het hele blad dus vol mee. Net als met rare profielnamen van de lezeressen die in het blad zijn gecopy/paste: Blanche.83, Butterfly1984, Marleen01NL, heel vermoeiend allemaal. En kijk ook eens naar de onderwerpen - geen klaagmuur maar een overdreven positieve jubelmuur, waarop 'Msmile' meldt dat haar dochters tweede tandje los zit: 'Ooww wat is ze trots!' Kots. Even verderop: 'Wist je dat Yunomi Japans is voor theekopje? Zes trutten vertellen over hun favoriete theeplek.' Oké, er stond vrouwen, maar wát een getrut! Dan volgt er wat Happinez-geneuzel van Catmama, die meedeelt dat temidden van de moeilijkheid de mogelijkheid ligt. Wow, diep. Wat mooi.

Het allerdiepste dieptepunt start op pagina 16. Daar schrijven lezeressen drie pagina's lang een brief aan hun lievelingsspijkerbroek. Lees mee:

Dag lieve Levi's 501,
Ik was nog jong en onbezonnen toen ik jou voor het eerst zag. Je was zo mooi van kleur en je vorm was... niet te beschrijven. [knip] Helaas zijn we uit elkaar gegroeid. Ik ben wat voller geworden en een beetje uit vorm. Je paste niet meer en jou in een maatje groter stond me niet. Tranen met tuiten heb ik gehuild. [knip] Uit pure wanhoop heb ik je in de kledingbak gegooid. [knip] Ik ben nu vele jaren verder en heb vele broeken gepast. Maar één zoals jij vind ik nooit meer.
Dag Levi's 501, ooit pas je me weer. A3tte.


Tja. Natuurlijk, het gaat ook helemaal niet om de inhoud van een blaadje als dit. Het is gewoon vulling tussen de advertenties van Bertolli pastasaus, Calvé Pindakaas, heel veel soorten soep en Sun Vaatwastabletten. Maar wat een dieptriest niveau denkt Unilever te moeten aanboren om zijn waar aan de man te brengen met dit gedrocht van een blad. Bah, bah, bah!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten