dinsdag 13 oktober 2009

Internet als meme-medium

Een van de grappigste fenomenen op internet is het meme-effect. Dat wil zeggen: iemand doet iets na, waarop tientallen anderen dat ook weer gaan doen. Websites als Urlesque.com en Buzzfeed.com draaien volledig op dit soort acties. Een van de grootste hypes van dit jaar is Single Ladies, een opgefokt dansdeuntje van Beyonce waar een hyperactief dansje bij hoort. Wat begon met serieuze interpretaties, werd gevolgd door tal van persiflages van onder andere Justin Timberlake. In Nederland werkte John Williams zich in het zweet, compleet met gympak en paardenstaart, voor het programma Let's Dance. Naarmate de tijd vordert wordt het steeds lastiger iets origineels te verzinnen dat nog iets toevoegt aan de oorspronkelijke versie. Het is Joe Nation gelukt: gehuld in een luier en met een speen in zijn mond doet hij zijn uiterste best in een ruimte die voor Amerikaanse begrippen modern is ingericht. Rest mij de vraag: waar zou dat fraaie cirkelbehang te koop zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten