dinsdag 27 oktober 2009

Is Wendy van Dijk een racist?


Lucretia van der Vloot en Clark Accord kunnen niet lachen om het nieuwe typetje van Wendy van Dijk, Lucretia: een luie, luidruchtige Antilliaanse met een dikke reet en ladingen kokos in het haar. Van der Vloot zegt op de website van Revu: '‘Belachelijk. Normaliter meng ik me nooit in de discussie over zwarte piet en het woord neger, sterker nog; ik noem mezelf gewoon een negerin, maar ik ben er helemaal niet blij mee. Ook niet omdat ze de naam Lucretia gebruikt. Lucretia is een Surinaamse naam en niet Antilliaans, dat hadden ze beter mogen researchen. Het accent klopt ook niet helemaal. Ze praat als een Surinaamse, terwijl haar typetje van de Antillen komt. Ik zou ook graag weten waarom ze mijn naam gebruikt voor haar stereotypering van een zwarte vrouw.’ En zo raast ze nog even door.

Allereerst: Lucretia is helemaal geen Surinaamse naam en bovendien zal een detail als een verkeerd accent de kijkers worst zijn. Maar Van der Vloot wil blijkbaar aantonen dat Wendy van Dijk zich niet heeft verdiept in de cultuur die ze persifleert. Want meer is het niet, in mijn ogen: een persiflage. Een generalisatie, een humoristische opsomming van vooroordelen. Zij en Accord halen er van alles bij om Dushi (zoals de bijnaam van Wendy's Lucretia luidt) af te fakkelen. 'In Amerika zou dit niet eens worden uitgezonden, maar ja in een land waar elk jaar in december mensen zichzelf zwart schminken als zwarte piet kun je niet anders verwachten.'

Thank god leven we hier niet in Amerika, met z'n hypocriete, hyper-correcte cultuur. En wat zeurt hij trouwens: de Wayans Brothers deden jaren geleden precies hetzelfde, ín de VS: in White Chicks speelden ze twee achterlijk domme blonde bimbo's. Ook een persiflage, ook vol uitvergrote vooroordelen. Maar hebben we Paris Hilton toen horen klagen? Nee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten