maandag 12 oktober 2009

Thank god: Buma/Stemra schrapt omstreden embedtarief

Zo. Even een week onder een steen gekropen met een fikse griep. Precies in die week brak er een storm van tumult los omdat auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra had bedacht dat het embedden van YouTube-video's wel eens een smak geld kon opleveren. Particulieren die filmpjes - die dus al op YouTube stonden - zouden plaatsen op hun eigen Hyve, Facebook of blog, hadden hier vanaf 1 januari 130 euro voor moeten betalen. Per zes filmpjes. Kijk ik naar mijn eigen blog, dan had dat betekend dat ik per maand gemiddeld 260 euro aan de Buma zou moeten betalen.

Een idioot plan natuurlijk. Want wat is er tegen op het doorplaatsen van video's? Grote, gevestigde artiesten hebben óf een deal met Youtube via hun platenmaatschappij (Shakira bijvoorbeeld), óf doen er nu al alles aan om video's van YouTube te weren (zoals Prince). Minder bekende artiesten hebben er juist baat bij dat hun video's worden doorgeplaatst op andere sites en blogs: het virale karakter van internet zorgt voor een groter publiek waar uiteindelijk ook auteursrechtenorganisaties weer baat bij hebben. Bovendien: hoe bepaalt Buma/Stemra welke video valt onder auteursrecht en welke niet?

Inmiddels is het plan van Buma/Stemra teruggedraaid. De organisatie is in gesprek met Bits of Freedom, een beweging die het wél begrepen heeft. Volgens BoF is het Buma-debacle nog lang niet opgelost. Zelf heb ik ook niet direct een oplossing, maar het betalen voor doorgeplaatste content die elders gratis (namelijk op YouTube) is te vinden, is geen optie. Het is wederom een geval van symptoombestrijding, waar ik me al eerder over heb opgewonden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten