woensdag 7 juli 2010

Voetbal kijken op de Parade in Den Haag

Zelf zat ik thuis voor de buis, maar een goede vriendin keek de halve finale op de Parade in Den Haag. Hieronder haar verslag.

Hoi,

Ik ben gisteren met M. van W. (niet Maartje van Weegen - JB) naar de Parade in Den Haag geweest. Ik had gelezen dat Wilfried de Jong en Nico Dijkshoorn in een tent commentaar zouden leveren tijdens de wedstrijd. En dat leek me leuker dan op het Plein de wedstrijd kijken met een stel comazuipers. Ik heb om half negen nog de voorstelling ´God in Frankrijk´ gezien met onder andere Raymonde de Kuyper. Dat is een erg leuke voorstelling en super goed geschreven. Maar het was bijna surrealistisch om er zitten.

Ten eerste zat ik er samen met M. de gemiddelde leeftijd van het publiek te drukken. Het is namelijk zo dat mensen-die-naar-theater-gaan-tijdens-een-WK-halve-finale-waarin-Nederland-speelt een paar typische kenmerken hebben. Ze zijn boven de zestig, hoogopgeleid en erg links. De voorstelling was in een tent. Eentje die niet ver van de tent stond met daarin Wilfried en Nico.

Als Nederland scoorde, ging bij Nico en Wilfried band spelen en dat hoorde je heel goed in de tent waar wij in zaten. Toen we de tent verlieten, werd er net een tegendoelpunt gemaakt. We besloten toen om de goden gerust te stellen en om nog een voorstelling te gaan kijken. Dat was de voorstelling ‘Haarpijn’. Dit is geen aanrader. Het is vrouwenhumor. Na die voorstelling was het nog steeds gelijk en toen zijn we maar cocktails gaan drinken in de schommeltent.

Intussen werd er op verschillende plekken op het terrein voetbal gekeken. Bij Nico en Wilfried stonden verreweg de meeste mensen. Maar er waren ook – zelfs zwartwit – toestellen her en der neergezet. Er zat echter overal een paar seconden vertraging tussen. Daardoor kon het gebeuren dat je de dames van de toiletten (Givashit) die op de radio de wedstrijd volgden, tien seconden eerder zag rondspringen als er werd gescoord. Het einde van de wedstrijd hebben we weer wel gevolgd met Wilfried en Nico.

Wilfried ging na de wedstrijd eerst met de band spelen op zijn bas (Nico op gitaar) en gaf vervolgens commentaar bij de televisie-interviews met de voetballers. Toen het over die magneetbandjes ging (Kuyt, Robben, geïnterviewd door Jack van Gelder) die Yolanthe via Tellsell heeft gekocht en die ze vervolgens het hele voetbalelftal heeft aangesmeerd, schreeuwde Wilfried: ‘Hier zakt mijn broek vanaf.’

Op een gegeven moment wilden de presentatoren ook bier drinken (deden ze al) en mengden ze zich tussen het publiek. Ik heb met Wilfried over de Mont Ventoux gesproken. Hij gaat een nieuwe theatershow maken, gewijd aan wielrennen, en daar gaat hij de beelden van zijn eigen beklimming in gebruiken. Vervolgens heb ik nog uitgebreid gedanst.

Groet, J.

P.S. Niet al het publiek was oud. Enkel het publiek dat naar een voorstelling ging tijdens de wedstrijd. Voor de rest was het behoorlijk oranje. En ik vond het leuk. Er stonden wel mensen met een brancard en zo klaar. Maar op de Parade zitten natuurlijk niet de voetbalidioten. Die zitten in het Laakkwartier :-(

Geen opmerkingen:

Een reactie posten