maandag 28 september 2009

Nationale Afmeldweek

De Consumentebond heeft deze week gebombardeerd tot Nationale Afmeldweek. Via Hyves laat de bond precies zien hoe je SMS-diensten kunt blokkeren, net als telefonische verkoop of reclamedrukwerk. Maar of het echt helpt? Al jaren hebben we een NEE/NEE-sticker op de brievenbus, maar de pizzafolders blijven binnensijpelen. Maar dat vind ik niet erg. Veel vervelender is het om gebeld te worden (altijd als je net zit te eten of middenin een film zit). Gelukkig heeft de telefoon nummerherkenning, en anonieme bellers neem ik nooit op.

Het allervervelendst zijn mensen die ongevraagd aanbellen. Laatst nog, een mannetje door de intercom: 'Het is de bedoeling dat wij iedereen in deze straat even spreken'. Bedoeling? Bedoeling? Bent u van de gemeente? Nee dus. Het bleek een modern soort jehova-getuige die zijn geloof wilde delen. The fucking liberty! Nog erger was deze situatie: Ik zat beneden achter mijn computer, bovendien zat ik aan de telefoon. Hij zag me zitten. Toen ik niet opendeed, liep hij de carport in en klopte op het raam. Toch maar binnengelaten. Hij was van de Nuon. Een meteropnemer, dacht ik nog. Maar nee, meneer verkocht inbraakbeveiligingssystemen. Of ik wel wist hoe vaak er werd ingebroken en dat een goede inbraakpreventie onontbeerlijk was. En dat voor nog geen 15 euro per maand. Oftewel: voor meer dan 175 euro per jaar. Helaas trappen genoeg mensen erin, zodat Nuon vrolijk doorgaat met het ongevraagd binnendringen van woningen. Zou zo'n systeem ook werken tegen dergelijke colportagepraktijken?

Wat wel weer sneu is: laatst stond er een bedremmeld studentenmeisje op de stoep met een boek vol zielige dierenplaatjes. Ik wilde m'n portemonnee al trekken, maar dat mocht niet: je moest je rekeningnummer doorgeven en dan zouden zij en haar zielige dieren er iedere maand een x bedrag van minimaal 5 euro van afschrijven. 'En u kunt zich op ieder moment weer afmelden.' Maar dat vergeet iedereen natuurlijk te doen.

Goed dat de Nationale Afmeldweek er is, al helpt dat niet tegen nare Nuonmannetjes en zielige studentenmeisjes. Meedoen? Ga naar Consumentenbond.hyves.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten