woensdag 30 september 2009

Inburgeringstoets


Een vriend van me uit Houston, Texas, woont al vijftien jaar in Nederland. Hij spreekt vloeiend Nederlands, geeft les op universitair niveau en draagt zelfs de Nederlandse cultuur uit in zijn moederland, waar hij het fenomeen Zwarte Piet als Halloween-attractie heeft geïntroduceerd.

Gisteren belde hij me op: hij moet een inburgeringscursus volgen. Om zich voor te bereiden op het intakegesprek had hij alvast de inburgeringstoets gemaakt die is te vinden op de website van Teleac. Ik dus ook maar, gisteravond. Vraag één. Welke traditie is in de vorige eeuw ontstaan? Dat moet zijn: de oudejaarsconference. Huh? Welke net-nieuwe Nederlander weet dit? Of heeft wel eens zo'n stortvloed aan woorden van een gebrekkig pratende cabaretier zonder ondertiteling bekeken? Vraag 27: hoe is nootmuskaat eigenlijk in Nederland gekomen? Eh... Met de boot? De score - van mij dus, als inboorling - was gisteren 4,9, als ik niet uitkijk word ik straks met pek en veren het land uitgejaagd.

Een jaar geleden zag ik een documentaire van een Chinees die met een bus vol half-ingeburgerde allochtonen door het land werd gereden. Ze was op weg naar de Zaansche Schans, waar ze met het halve Rifgebergte naar molens moest gaan kijken. Zij zag er de humor wel van in, die vriend van mij niet. Hij is met familie in wisselende samenstellingen al tien keer bij de Zaansche Schans geweest en kan geen molen meer zien. Donderdag is zijn intake-gesprek met onder meer een lijst vol vragen als 'Is een appel van vlees?'. Heeft hij het antwoord goed, dan volgt misschien vrijstelling. Of hij die vrijstelling krijgt? Ik denk het niet. Hij overweegt een Zwarte Pietenpak aan te trekken.

1 opmerking:

  1. Hoera, ik heb een 6,1 gehaald! Wanneer je als zwangere vrouw naar de verloskundige moet wist ik dan weer niet. Volgens mij google je zoiets gewoon wanneer je predictorstick ja zegt. En dat je iemand niet zomaar een cadeau mag geven als je dat leuk vindt... daar ben ik volgens mij al vaak de mist in gegaan. Wat een stupiditeit zeg.

    BeantwoordenVerwijderen