dinsdag 17 augustus 2010

Blootgewoon en soep

Maandagavond maar weer eens een avondje gezapt. Het blijft behelpen met het Nederlandse televisie-aanbod. Nederland 2 stond in het teken van Toon Hermans (daar gaan we weer: Mediterrannéeeeee.... Zóóóóó blauw, Zóóóóó Blauw), ergens anders kwam de zoveelste herhaling van Het Zonnetje in Huis voorbij. Toch heb ik twee keer hard gelachen.

Het begon met 'Ik kom bij je eten' op RTL4. Fuckje de Both ging op visite bij Annie Schilder, die toevallig Jan Keizer op bezoek had. Nu weet ik bij Annie Schilder nooit of ze een tikje traag is, óf dat ze van alle BN'ers het droogste gevoel voor humor heeft. Haar Volendamse accent zal er ook wel mee te maken hebben dat Annie zo lachwekkend is.

Het ging als volgt. Annie en Jan voerden samen een rondedans uit op de plavuizen in Annies woonkamer. Plots zette Annie de stereo zachter (iets Mon-amourderigs schalde door het huis) en riep: 'Ik heb soep!' Met een samenzweerderig gebaar lokte ze de cameraman mee de keuken in en wees ze in een pan met een lichtgroene substantie. 'Maar d'r zit niks iiiinnn.' Fuckje vroeg: 'Waar zit niks in?' Annie weer: 'In de soep niet. Het is pureert.' 'Maar dat is toch soep?', probeerde Fuckje weer. 'Met niks d'r in. Nou ja, er zit natuurlijk wel wát in maar dat zeg ik niet. Het is geheim.' Met een duivels lachje keek Annie in de camera. 'Proef maar en vertel mij dan wat voor soep het is.' In een volgend shot zagen we hoe Jan Keizer en Fuckje dikke stukken zalm in hun soep laadden. 'En? Weten jullie het al?', wilde Annie weten. 'Als je nu één bepaalde kant op kijkt, kun je raden wat erin zit.' Op het aanrecht lag een courgette. Jan Keizer had het goed geraden.

Iets minder absurdistisch ging het eraan toe bij Memories Tour d'Amour. Hier bestond de verwarring eruit dat ik dacht naar iets anders te kijken. In beeld was Anita Witzier bezig met een kortgeknipte vrouw van middelbare leeftijd. Eén plus één is twee, dacht ik, dus dit is Blootgewoon. Niet dus, maar ik had wel meteen een nieuw tv-format bedacht: combineer Memories met Blootgewoon en wat krijg je dan? Juist: oude geliefden die elkaar na dertig jaar terugzien, maar dan wél naakt. Is dat even schrikken! Wat denken jullie, zou de KRO hier wat in zien?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten