woensdag 9 juni 2010

Oranje plastic troep

Zoals verwacht is alles momenteel Oranje wat de klok slaat. Dat we maar mogen winnen, zeg ik dan. Maar waarom moet dat gepaard gaan met zoveel creatieve armoede? En dan heb ik het niet over mensen die hun huis oranje verven of hun tuin versieren met honderden vlaggetjes. Die weten hopelijk niet beter. Wat veel erger is: enorme reclame- en marketingbudgetten zijn opgegaan aan het ontwikkelen van Lelijke Plastic Troep.

Het was nog nooit zo erg als met dit WK. Supermarktketen Plus doet het met juichbandjes, Super de Boer met Bungels, Dirk van den Broek met WK-handjes, C1000 met die achterlijke gogo's en zo zijn er in totaal meer dan honderd bedrijven en merken die inspelen op het WK met een actie. De veel te vergezochte Pletterpet van Heineken is lelijk en gaat voorbij aan de boodschap: het moet namelijk een mijnwerkerspet voorstellen, las ik ergens. Want de mensen in Zuid-Afrika werken veelal in mijnen. Dan is er nog de Bondscoat van Expert en natuurlijk de oranje Bavaria Bierjurk, die de meest geraffineerde dame op een snol laat lijken.

Albert Heijn maakt het helemaal bont: nadat de superkruidenier de verwachtingen flink had opgeschroefd door pas in de laatste week voor het WK los te gaan, komen ze met een of ander stupide wormvormig ding. Zo'n pluche rupsbeestje dat vroeger in dierentuinhoreca op kindersorbets rondhing! Hoe verzin je het...

Nu is de Nederlander vrij zuinig en heeft ieder huis hier een rommelhok of -zolder, dus we hoeven niet te vrezen dat de plastic oersoep op de oceaan straks knaloranje kleurt. De Nederlander is namelijk dol op recycling. Daarom zien we de plastic opblaaskroon nog steeds tevoorschijn komen op Koninginnedag, bij voetbalwedstrijden en tegenwoordig zelfs op Prinsjesdag (dan móet je immers een mal hoedje op!). Deze zomer beleven de Roeptoeter en het Brulshirt hun comeback, zij het respectievelijk wat ingedeukter en wat valer.

Hou toch op met al die nutteloze spaaracties! Inhaken op het WK, ok. Dat het hierbij misschien niet direct gaat om originaliteit, ook ok, maar wel minder ok. Maar maak er dan in ieder geval iets moois van, zoals ING bijvoorbeeld heeft gedaan met zijn inhaak-commercial. Want wie mij opnieuw laat kennismaken met Hugh Masekela's 'Don't Go Lose It Baby' is een held.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten