maandag 25 januari 2010

Help Hawaïti



Donderdag deed Nederland massaal een greep in de portemonnee voor Haïti. Een dag later deden de Verenigde Staten hetzelfde. Beide grootmachten zochten hetzelfde middel voor het doel: een marathon-tv-uitzending. Of een Telethon, zoals ze zeggen in de States. Ik ga het hier niet hebben over het nut van dergelijke acties, maar wel over het enorme verschil van aanpak tussen VS en NL.

Want wat schetste mijn verbazing: de Telethon van George Clooney was vele malen ingetogener dan de Haïtihieperdepiep van Reinout Oerlemans. Sterker nog: tegenover het gehups van Linda en Beau staken de speeches van Julia Roberts en Nicole Kidman ronduit saai af.

Vooraf had ik een megaspektakel verwacht dat zijn weerga niet zou kennen - in Amerika althans. Bombast, een reünie van USA For Africa aangevuld met nieuw sterrenbloed, actrices die in krokodillentranen uitbarsten en vooral heel veel Amerikaans gepeupel dat tot op de komma laat zien hoeveel ze zouden geven. Dit allemaal onder de bezielende leiding van een hysterisch gillende Oprah, liefst in combinatie met een David Letterman of Jay Leno. Maar nee hoor, niets van dat al.

Allereerst de overeenkomsten. Er waren liedjes, er waren beelden van slachtoffers en er waren 'sterren' actief in een telefoonpanel. Nederland had Nick & Simon en enorme arrangementen, de VS Madonna met een bijna akoestisch lied. Wij hadden opmerkelijke duetten tussen Karin Bloemen (met schoon haar!) en André van Duin, de VS koppelde Bono aan Jay-Z en Rihanna. Bij ons in het telefoonteam: iedereen inclusief Dirk Scheringa en Geert Wilders, in de States: Steven Spielberg en Reese Witherspoon. Hier: huilerige Haïtibeelden. Daar: CNN's Anderson Cooper die geredde slachtoffertjes streelde, op locatie.

Maar dan de verschillen. Waar Nederland alles uit de kast haalde om er een Grand Gala du Charité van te maken, stonden diva's als Mary J Blige na hun optreden wat bedremmeld voor zich uit te staren: er was bijna geen publiek en er werd niet geklapt. In Nederland haalden we trots de directeur van Kruidvat het podium op, in zijn klauwtjes een reuzen-cheque met daarop in dikke chocoladeletters het bedrag van 100.000 euro. Dan de telefoonpanelleden: in Nederland brulden ze superlatieven in de camera, hoe hartverwarmend vrijgevig de Nederlanders waren en hoe geweldig het allemaal was. In de States liet Reese Witherspoon weten dat god erg blij was met de gift van een beller en dat ze het moeilijk vond om haar kinderen over Haïti te vertellen.

Je zou in Nederland bijna spreken van Amerikaanse toestanden, zij het dat Amerika zélf die toestanden volledig achterwege laat.

Rest de vraag wat het meeste geld heeft opgeleverd. Nederland helpt Haïti heeft ruim 83,5 miljoen euro opgeleverd, waarvan een dikke 41 miljoen is door Nederlanders zelf opgebracht - zowel door particulieren als bedrijven. Het Amerikaanse Hope For Haïti leverde ruim 40 miljoen op, met als kanttekening dat donaties van bedrijven en de opbrengst van de muziekdownloads nog niet bij het bedrag zijn opgeteld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten