woensdag 8 september 2010

Een lesje staatsrecht

Ja, landgenoten, wat zal ik er eens van zeggen, van de deformatie van ons landsbestuur. Ten eerste dat gestaar naar die imposant ogende deur van de CDA-kamerfractie. Ik vind dat wel wat hebben. Ik doe dat ten paleize ook regelmatig: meditatief staren naar een van mijn minstens zo imposante, met lambriseringen ingelegde deuren. Op zo'n moment fantaseer ik dat Claus plotseling binnenstapt, mijn vader, of zelfs mijn moeder.

In plaats daarvan komt Mark Rutte weer eens binnenwapperen, met in zijn kielzog Maxime Verhagen of een andere innerlijk verscheurde CDA-coryfee. Laatst rolden ze weer eens door de gang. Op zo'n moment denk ik aan mijn goede vriend Dries van Agt, rol met mijn ogen en ga over tot de orde van de dag: het typen van de Troonrede. Want het echte werk gaat ook gewoon door. Ik heb onlangs zo'n elektrische vliegenmepper aangeschaft, want het irritante gezoem van Jan-Peter naast mijn bureau begint danig te irriteren.

Maar goed, de formatie dus. Laatst stond Femke Halsema ineens op de stoep. Of mevrouw Femkema, zoals Máxima en ik haar noemen. U moet weten - Máxima leerde Nederlands spreken met behulp van de Teletubbies, Bob de Bouwer en Sesamstraat. Haar ietwat kinderlijke uitspraken (dat Willem-Alexander een beetje dom is, ik noem maar een dwarsstraat) komen daar vandaan. Inmiddels is ze aanbeland bij het humorniveau van André van Duin. Als mijn schoondochter bij mij op visite komt, dist ze anekdotes op over ene Mijnheer Wijdbeens, of de Dik-voor-mekaar-show. En André van Duin noemt Femke Halsema daarin mevrouw Femkema. Is het niet geestig?

Afijn, mevrouw Femkema had zojuist mijn imposante, met lambriseringen ingelegde voordeur op Twitpic gezet. Ze heeft namelijk een continu lijntje met haar achterban, die Femke. Via Twitter vertelt ze met wie ze koffie drinkt, hoe laat haar kinderen verschoond worden, wat ze vindt van het vertrek van Ab Klink en dergelijke wederwaardigheden die niemand iets kan schelen. Ik stel me zo voor dat ze juist een berichtje stond te tikken in de trant van: 'FF buurten bij Bea. Coalitie over links nog steeds mogelijk. BRB XoXo, jullie Femke.' Voordat zoiets echt genant zou worden had ik mijn hoofdlakei natuurlijk allang opgedragen Femke haar telefoon af te pakken, maar gelukkig heeft mevrouw Femkema nog genoeg fatsoen om haar telefoon uit zichzelf uit te zetten.

Nee, dan mijnheer Wilders. Die haalt zijn neus op voor mijn taartjes en komt doodleuk binnenzeilen met een doos gebak uit een gewone winkel. Sterker nog: hij had de tompouces en baklava's bij zich die hij ter gelegenheid van zijn verjaardag van Geenstijl had gekregen. Of Peaunt, zoals ze zich noemen op de televisie.

Ik heb ze inmiddels allemaal meerdere keren mogen ontvangen, de fractievoorzitters, informateurs en adviseurs van verschillende pluimage. Ik zal mijn zussen Margriet en Christina eens bellen, ik ben al weken door het mooie serviesgoed heen. Kunnen ze helpen poetsen. Wat dat betreft had Wilders het nog zo gek niet bekeken met z'n kartonnen doos en papieren servetten. Maar ik ben en blijf de koningin natuurlijk, en dat zullen ze weten ook: hier eten we taartjes. Met zilveren vorkjes, van schotels gemaakt van echt porselein.

Ik zal mijn invloed waar mogelijk dus doen gelden. Dat geldt niet alleen voor de taartjesetiquette hier op Huis ten Bosch en op Noordeinde, maar ook voor de formatie. Wilders, Rutte en Verhagen kunnen de buit niet zomaar buiten mij om onderling verdelen. Vandaar dat ik mijn goede vrind Tjeenk Willink heb langsgestuurd om de coupe de la troupe weer in het gareel te krijgen. Een lesje staatsrecht zullen ze krijgen. En daarom heb ik een tussenronde ingelast. De kids gaan terug de schoolbanken in, in de tussentijd typ ik die Troonrede uit, terwijl Jan-Peter met twee vingers in zijn neus naast me staat.

Tot de derde dinsdag. Of zal ik gewoon lekker thuis blijven en de complete tekst meteen op Twitter flikkeren? Hoef ik ook niet zo'n pompeuze jurk aan, laat ik mijn pruik op de paspop hangen en mijn fruit in de hoed liggen. Doe ik mijn imposante, met lambriseringen ingelegde deuren lekker op slot.

2 opmerkingen:

  1. Haha, goed en leuk geschreven! Vooral je afsluiting over Twitter.

    Suusje Q.
    http://thefabulouslifeofsuusjeq.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aha, jij hebt ook een blog. Ik ga kijken!

    BeantwoordenVerwijderen