dinsdag 2 november 2010

Voice-overstemmen

Iedereen is gevoelig voor stemmen. De een misschien meer dan een ander, maar vaak herinner ik mij wél de stem van een persoon waarmee ik gesproken heb en niet het gezicht.

Een van de stemmen die ik bijna dagelijks hoor is de voice-over van Nederland 2. De man spreekt lichtelijk bekakt en doet zijn uiterste best Engelse of Franse programmatitels zo mooi mogelijk uit te spreken. Zo had hij het altijd over Carnivááále als hij de Amerikaanse tv-serie Carnivale bedoelde. Inderdaad, gewoon Carnivol, op z'n Engels. Ik weet niet hoe man van de stem er uit ziet, maar ik stel me een soort Harry Mulisch voor, met een zilveren microfoon, voor zich op een tafel. En als hij begint met aankondigen zet hij snel nog even een hoedje op.

Een andere veelgehoorde stem is de automatische halte-aankondiger in de Amsterdamse tram. Deze stem hoort gevoelsmatig bij die oranje beer uit dat kinderprogramma, kom hoe heet het, oja: 'Bruine beer in het blauwe huis'. Dit is 'm:



Als de stem het Leidseplein aankondigt in het Engels is hij op z'n bruineberigst:

'Laidse Square. Enderdainmend Aria! Please rimmembir do djeck out wid yur poblic drenspord DZJÍP card.'

Echt. Elke keer als ik dat hoor, moet ik denken aan die malle beer. Maar de stem der stemmen blijft toch altijd de man van Ontdek je Plekje, oftewel de saaiste stem aller tijden. In het Avro-programma werden wekelijks stoffige plaatsjes aangedaan, om daar alle markante historische gebouwen uit te lichten. De stem van de man, die klonk alsof hij op z'n sterfbed lag, deed mededelingen over de markante gebouwen die in slowmotion voorbijschoven. Hij rekte alles zo lang mogelijk uit en leek zich er zelf over te verbazen dat al die tekst in één zin paste: 'Alk? Maaaaaaaarrrrrr..... De waaaaaaaaaggggggg.... Gewoooochen werden de kaaaaaazzzennnnn.... In het ochtendlicht.....' Of: Den? Burghghghgghhhh.... Een stadje als géééénnnn annnnnderrrrr.... In het ochtendlicht.....' En: 'Oude? Waaaterrrrr.... Vreedig kabbelend... In het ochtendlicht....'

Afijn, het idee is duidelijk. Luister zelf:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten