woensdag 10 november 2010

Alles moet ECHT

Kijk. Persoonlijk heb ik er totaal geen moeite mee dat mensen met bont rondlopen. Sterker nog, ik vind zo'n ordinaire Russin in een stevige bontmantel gemaakt van honderden nertsen juist prachtig. Ook de jas gemaakt van het onvolgroeide haar van ongeboren lammetjes die Madonna ooit droeg: gewoon heel erg mooi.

Minder fraai zijn die lelijke bontkragen, waar iedereen tegenwoordig mee loopt. Hoe groter, hoe mooier, lijkt het credo. Maar ik vind het er vooral tacky uitzien.

Op dit moment is er ophef over een spaarvarken, gemaakt van een opgezet biggetje. Volgens de ontwerper zijn die biggetjes niet met opzet gedood, maar op een natuurlijke manier aan hun einde gekomen. Een spaarbig moet 4000 dollar kosten, dus ik geloof er niks van dat die beestjes zomaar zijn omgevallen, maar cute is het wel. Te koop via Cheeky.com.



Van deze opgezette biggen is het maar een kleine stap naar het werk van de Nederlandse kunstenares Tinkebell. Zij werd in één klap bekend met haar tas, gemaakt van het vel van haar kat. Ik dacht tot dusver dat het daarbij bleef, maar nee: hieronder voorbeelden van een schijfjespoes en een blokkendoos-Lassie.




Ik vind dat kunst best mag prikkelen of provoceren. Wat kleding betreft heeft bont of leer nu eenmaal een mooie uitstraling. Maar wat ik me afvraag: in een tijd dat we alles letterlijk kunnen namaken, is het dan nog nodig om hier échte dieren voor te gebruiken?

3 opmerkingen:

  1. Ik heb dus geld overgemaakt voor tinkebell, ze had toen ene keer een boekje en ik was zeer benieuwd. Wat denk je? Niks, nakkes, nada ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En! Verder ben ik het natuurlijk niet met je eens. Bont is stom.

    BeantwoordenVerwijderen