maandag 11 oktober 2010

Een beter milieu begint bij jezelf

Of specifieker: bij je eigen toiletgebruik. Gisteravond werd weer eens gepleit voor plassen onder de douche. Tijdens het Vara-programma 'Zet het milieu op 1' werd het voetzeiken gepropageerd omdat je daarmee één keer doortrekken zou uitsparen. Mooi niet dat het werkt: het duurt namelijk een volledige doorspoelbeurt-hoeveelheid water om die gele kleur weer weg te krijgen - iets wat wel zo fris is voor degene die na jou onder de douche moet.

Jaren geleden alweer liet ik me rondleiden door het hoofdgebouw van de Verenigde Naties in New York. Ook daar werd volop over het milieu gesproken. Onze gids, een uitwisselingsstudent in Japanse klederdracht - er liepen ook studenten in Laplandse, Hongaarse of wat voor klederdracht dan ook, het was maar net wie je trof, vond het nodig ons een versje te leren over waterbesparing bij het toiletbezoek. Het ging als volgt:

If it's yellow,
Let it mellow.
If it's brown,
Flush it down.


Daarna mochten wij het versje opzeggen, in de hoop (!) dat we de opdracht in onze oren zouden knopen. Ik vond het maar smerig. Net zoals de meesten onder ons, want zeg nou zelf: je gaat toch niet zitten kakken in een pot vol pis? Die trek je dus eerst door, en daarna nóg eens, want dat moet volgens het 'flush-it-down' principe. Bovendien: de toiletjuf van de VN was er duidelijk niet blij mee toen ik mijn plasje lekker liet mellowen.

Ik wil best aan het milieu denken, maar ik ga er níet onhygiënisch voor worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten